Omega 3 i höga doser hjälper många barn med ADHD. Två färska svenska studier har kommit fram till samma resultat.
Idag presenterades resultatet av en av studie som under två år bland annat pågått vid Hälsouniversitet i Linköping. 82 barn, i åldrarna 7-12 år, med diagnosen ADHD har fått äta antingen Omega 3 i höga doser, eller rapsolja. Studien var ett så kallat dubbelblindtest. Omega 3 finns framförallt i fet fisk.
- Vår studie ger stöd för att en del av alla koncentrationssvårigheter hos barn beror på brist på Omega 3, avslöjar överläkare Per Gustafsson som ansvarar för studien.
Lärare utvärderade, under studien, förändringarna i barnens ADHD-symtom med hjälp av en standardiserad skattningsskala. Den är den första kliniska prövning av detta slag som gjorts som även kontrollerats av Läkemedelsverket.
Studien kommer fram till i stort sett samma resultat som en annan svensk studie som imorse berättades om i Dagens Eko och som visar att vartannat barn med ADHD-problematik får klart minskade symtom av att äta Omega 3 i höga doser.
Rubbad balans
I människans begynnelse rådde balans i kroppen mellan de viktigaste fleromättade fettsyrorna Omega 3 och Omega 6 (se fakta). Men med jordbrukssamhällets intåg steg halten av Omega 6, på Omega 3:s bekostnad. Den har sedan dess fortsatt att öka. Balansen är rubbad.
De barnen i studien som åt Omega 3 fick, var och en, en daglig dos av ett halvt gram koncentrerad olja. Produkten som användes heter Plus Epa och kommer att kunnas i hälsokostaffärer från och med september i år. Den mängd Omega 3 barnen fick i sig dagligen, motsvarar vad som finns i två till tre hekto lax.
Minskade symtom
Studien visar att ett av fem barn som ätit Omega 3 har förbättrats påtagligt i sin ADHD-problematik, berättar Per Gustafsson. Särskilt goda resultat återfinns i en undergrupp till de barn vars symtom lindrats. Det visar sig att vartannat barn som innan Omega 2-kuren hade de största problemen, har fått minskade symtom.
Barn som förbättrades mest, skiljer ut sig genom att de innan studien hade en lägre nivå av Omega 3, i förhållande till Omega 6, jämfört med övriga barn.
Det är framförallt ADHD-barnen som är allmänt stökiga och bråkiga och har stora uppmärksamhetsproblem som har blivit klart bättre av att äta Omega 3, visar studien. De hyperaktiva barnen har inte påverkats lika mycket.
Mer begåvade barn
Per Gustafsson berättar också om en amerikansk studie som visar att mammor som dagligen åt minst tre hekto fet fisk under sin graviditetet, fick mer begåvade barn än andra.
Forskarna i den studien fann inte att mängden fisk på något sätt skulle vara farlig för de gravida kvinnorna eller deras foster, detta med tanke på eventuell kvicksilverhalt i fisken.
- Det är helt uppenbart att fiskoljepreparaten är nyttiga, säger Per Gustafsson.